Međunarodni interdisciplinarni umjetničko-znanstveni simpozij Joszef Angster

MEĐUNARODNI INTERDISCIPLINARNI UMJETNIČKO-ZNANSTVENI SIMPOZIJ
Jozsef Angster (1834.-2024.), 190. obljetnica rođenja,
Orguljarske radionice u dugom 19. st., ličnosti, glazba i prostori
(Valpovo, 16.-17. listopada 2024.)


U srijedu, 16. listopada,  i četvrtak, 17. listopada 2024. godine, održao se Međunarodni interdisciplinarni umjetničko-znanstveni simpozij u čast 190. obljetnice rođenja  Jószefa Angstera, značajnog europskog graditelja orgulja rođenoga u hrvatskom selu Jagodnjak. Program simpozija uključio je 10 predavanja na tri jezika, hrvatskom, engleskom i mađarskom, glazbene programe, razgledavanje dvorca i muzeja Pandau-Normann, znamenitosti u Osijeku te rodne kuće Angstera, spomenika i crkve s njegovim orguljama u Jagodnjaku.

Prvi dan simpozija odvijao se u Valpovu, u Memorijalnom centru Matije Petra Katančića. Simpozij je započeo registracijom polaznika i pozdravnim riječima organizatora: doc. dr. sc. Blanka Gigić Karl, predsjednica udruge Kreativna kulturna mreža pozdravila je sve nazočne te se zahvalila Ministarstvu kulture i medija RH, Gradu Valpovu kao i TZ Grada Valpova na financijskog podršci. Matko Šutalo, gradonačelnik grada Valpova poželio je dobrodošlicu svim gostima te poželio uspješan rad i ugodan boravak u Valpovu. Izv. prof. dr. sc. Maja Brust Nemet, prodekanica za znanost Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti Osijek, predstavila je ciljeve Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti. Doc. dr. sc. Blanka Gigić Karl ukratko je predstavila program Panona Muziko u sklopu kojega se održava osam koncerata (ciklus Panona Organo) i Međunarodni interdisciplinarni umjetničko-znanstveni simpozij. Predstavila je i rad udruge Kreativna kulturna mreža te zahvalila sponzorima i partnerima koji su pomogli ostvariti ovaj projekt. Matko Šutalo u svom je govoru istaknuo važnost ovog projekta predstavivši orgulje Joszefa Angstera kao najznačajnije orgulje u Slavoniji, dok je Maja Brust Nemet  predstavila ciljeve Fakulteta za odgojne i obrazovne znanosti.

Nakon uvodnih riječi uslijedio je glazbeni program Osječkog gitarskog kvarteta čiji sastav čine studenti Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku: Vanesa Iličić, bacc. mus., Marija Bilić, mag. mus., Nikolina Medveković, mag. mus., i Borna Valentić, mag. mus. Osječki gitarski kvartet predstavio se sljedećim skladbama:

A. Ramirez, Alfonsina y el mar (obrada R. Dyens)

F. Kleynjans, Los cuatro elementos: I. La Tierra

B. Bersa, Melancolie (obrada M. Ivković)

F. Kleynjans, Los cuatro elementos: II. El Aqua.

Kratkim, ali šarmantnim i efektnim programom, kvartet je pokazao zavidnu razinu zajedničkog muziciranja, dinamičko i tonsko bogatstvo kojim su dočarali različite karaktere skladbi. Njihova međusobna komunikacija i poštovanje tijekom izvedbe svake skladbe bila je nagrađena toplim i dugim aplauzom.

Na red je došlo plenarno izlaganje dr. Judit Angster, praunuke Joszefa Angstera. U prvom dijelu izlaganja, Uloga Jószefa Angstera i tradicije Angster u istraživanju orgulja u Stuttgartu, govorilo se o obiteljskom nasljeđu tvornice orgulja Jószef Angster i Sin. U drugom dijelu, Fizikalna istraživanja za bolje razumijevanje i daljnji razvoj orgulja, predstavljena su fizikalno-akustična istraživanja orguljskih cijevi koja su provodili Jószef Angster Jr., njegova kći Judit i njen suprug dr. Andras Miklos. Predstavljeni su vizualizacija protoka zraka radi boljeg razumijevanja rada cijevi, metode dizajna, alati i softveri koji primjenjuju računalne simulacije za orguljske cijevi s jezičkom i bez jezička, utjecaj materijala na zvuk cijevi, i razvoj različitih tipova novih sustava zraka, metoda i softverskih alata za dizajn.

Nakon kratke stanke za kavu i doručak, uslijedilo je jedino online izlaganje. Red. prof. dr. art. Ljerka Očić, u izlaganju Komunikacijska domena glazbe istaknula je sinergiju govora i glazbe i pojam affetta kao pokretača glazbene komunikacije. Red. prof. dr. art. Ljerka Očić potkrijepila je emocije u glazbi i njihovo prenošenje na slušatelje glazbenim primjerima, sonatom u a-molu A. Vivaldija, sonatom u g-molu J. Barrièrea i Meditacijom o Misteriju Sv. Trojstva O. Messiaena.

Prof. mr. art. Emin Armano govorio je o životu i djelu J. Angstera u izlaganju Orgulje J. Angstera u Hrvatskoj i njihov značaj u orguljskom krajoliku Hrvatske. Prof. mr. art. Emin Armano pobrojao je 44  orgulja na području Hrvatske s potpisom J. Angstera (prvotno ih je bilo 45, no za jedne se ispostavilo kako ipak nisu Angsterove orgulje). Od njih 44, danas ih je potvrđeno 25 u različitim stupnjevima očuvanosti. Prof. mr. art. Emin Armano opisao je i orgulje u Kapelici Sv. Trojstva valpovačkog dvorca Prandau-Normann. Riječ je o dvomanualnim orguljama s pedalom.

Dr. Libor Dudaš izložio je Francusku vezu u svijetu orgulja:  Cavaillé Colle i Joseph Angster. Govorio je o razdoblju u kojem je J. Angster radio u tvornici A. Cavailléa Collea, poznatog francuskog graditelja orgulja. Angster je u tom razdoblju radio  na nekim od najvećih Colleovih narudžbi, kao što su orgulje u Notre Dame u Parizu i St. Trinité. J. Angster je, zahvaljujući izloženosti francuskim simfonijskim orguljama i suradnji s Cavailléom Colleom, u njemačku tradiciju gradnje orgulja uspio uklopiti francuski stil. Uveo je osamstopne registre, žaluzije, zvuk orkestra, Barker leverer i mehanizam za pumpanje mjehova kakav imaju i orgulje u Kapeli Sv. Trojstva u Valpovu.

Dr. art Ivan Bosnar, u izlaganju Koncepti i dispozicije Angsterovih orgulja, predstavio je ulogu intonacije u gradnji orgulja, i dvije graditeljske škole u 19. stoljeću. Prva škola je njemačka graditeljska škola koju je pokrenuo E. F. Walcker, graditelj orgulja u zagrebačkoj katedrali. On je gradio orgulje s mnoštvom osamstopnih registara, usavršio je zračnice s čunjićima i registarskim kancelama, i osigurao stabilnu količinu zraka za šesnaestopne i osmostopne registre. Druga škola je francuska graditeljska škola čiji je začetnik A. Cavaillé Colle. Cavaillé Colle koristio je zračnice s kliznicama s tonskim kanstelama, dodao je Barkerovu pneumatsku polugu i sviralama dao veći tlak zraka. Dr. art Ivan Bosnar istaknuo je utjecaj francuske graditeljske škole na njemačke graditeljske ideje u orguljarstvu u Angsterovim instrumentima.

Sljedeće izlaganje, Percepcija orguljske glazbe kod mladih, istraživanje je koje su provele doc. dr. sc. Blanka Gigić Karl, dr. sc. Snježana Barić Šelmić, i Tea Kulaš, mag.mus.mag.musical. Kao neke od zaključaka, dr. sc. Snježana Barić Šelmić istaknula je kako ispitanici (učenici srednjih glazbenih škola u Hrvatskoj) smatraju kako su orgulje slabo zastupljene u koncertnom životu njihova mjesta, no da je važno očuvati tradiciju orguljaške glazbe, i da bi većina voljela naučiti svirati orgulje ili sudjelovati u orguljaškim radionicama. Također smatraju da slušanje glazbe putem mobilnih aplikacija ne može nadomjestiti slušanja glazbe uživo.

Ostavština Josipa Angstera u Arhivu Baranjske županije Mađarskog nacionalnog arhiva u Pečuhu rad je dr. sc. Eldine Lovaš i Éve Koczis, prof., u kojem su predstavljeni izvori za istraživanje poslovanja tvornice Joszef Angster i Sin. Dr. sc. Eldina Lovaš prezentirala je bogatu arhivsku građu (ugovori o naručivanju, skice orgulja, dopisivanja između proizvođača i naručitelja, troškovnici…) koja omogućuje rekonstrukciju povijesti nastanka Angsterovih orgulja.

Nakon stanke za ručak, izlaganja je nastavio Goran Gregorin, mag. mus., s temom Izrada registra, popisa Angsterovih orgulja – Zašto je popis orgulja važan?. U najdinamičnijem izlaganju, kroz debatu sa sudionicima Goran Gregorin objasnio je potrebu za sastavljanjem popisa orgulja i njegovu ulogu u očuvanju i promoviranju ovog instrumenta. Opisao je proces izrade popisa i informacija koje je potrebno u njega uključiti (lokacija orgulja, broj manuala i registara, raspon tipaka u pedalu, mehanika, fotografije orgulja, opis i svirno stanje instrumenta). Predstavio je jednostavnost izrade popisa orgulja alatima koji su nam danas dostupni, kao što su google forms, odnosno baze za prikupljanje podataka, i istaknuo važnost takvog popisa u očuvanju kulturne baštine i podrške orguljašima i njihovu radu.

Katarina Lamotte, mag. art., predstavila je temu Prstometi i aplikature za stopala u sviranju orgulja. Prikazana je anatomija ruku i važnost prilagodbe prstometa šaci svirača, prezentirano je značenje prstometa u interpretacijskom kontekstu i kontekst prstometa u povijesti razvoja instrumenta.

Posljednju temu, Glazbena baština Valpovačkog vlastelinstva na prijelazu u 19. stoljeće. Rezultati istraživnja, HR-DAOS476 (Hrvatska), izložila je Ljerka Perči, dipl. inž. kemije. Povezivanjem arhivskih dokumenata, kao što su vlastelinski računi, prikazan je bogat glazbeni i scenski život Valpova na prijelazu u 19. stoljeće.

Uslijedilo je kratko razgledavanje nekadašnjeg kazališta u Valpovu, dvorca i muzeja Prandau-Normann te kapelice Sv. Trojstva u kojoj su već odjekivali zvuci Angsterovih orgulja. Dan je zaokružen koncertom u kapelici Sv. Trojstva u dvorcu muzeja Prandau-Normannu u sklopu kojega su se predstavili orguljaši koji djeluju u Mađarskoj, Sloveniji i SAD-u. Sandor Balatoni (Mađarska) izveo je dva djela iz skladateljskog opusa Franza Liszta, Folksong from Weimar i Tu es Petrus, Renata Bauer (Slovenija) se predstavila Varijacijama na V nebesih sem doma (moj dom je na Nebu) Andreja Missona, dok je Libor Dudaš (SAD) svoje umijeće sviranja prezentirao djelima Gordona Blacha Nevina, Will o’ the wisp (scherzo toccatina), i Piere-Françoisa Boëlya, Fantazija i fuga u B-duru. Koncert je zaključio Ivan Bosnar improvizacijom, Preludij i fuga. Svaki umjetnik je svojom izvedbom predstavio mogućnosti Angsterovih orgulja, od bogatog, punog zvuka do nježnih, pjevnih tonova, a njihove su izvedbe bile nagrađene dugim aplauzom i osmijesima na licima. Nakon koncerta, druženje se nastavilo za večerom u restoranu Park.

Drugi dan simpozija bio je rezerviran za nešto opuštenije druženje. Nakon razgledavanja znamenitosti u Osijeku, sudionici simpozija su imali priliku posjetiti Jagodnjak, rodno mjesto J. Angstera, razgledati njegovu rodnu kuću, spomenik i crkvu s njegovim orguljama. Vrhunac dana bila je kolaudacija Angsterovih orgulja u crkvi Sv. Vendelina u Jagodnjaku. Druženje je zaključeno opuštenim ručkom u Baranji gdje su se prepričavali dojmovi s ovog simpozija i sklopila nova poznanstva, suradnje i prijateljstva.

Rezime događanja: Ines Hustić

Orgulje su dio kulturne baštine te kao takve iznimno su važne za prostor Istočne Hrvatske. Kako im je već duži niz godina potrebna restauracija, nisu se mogle koristiti. Ministarstvo kulture i medija se financijskom potporom uključilo u restauraciju, a upravo to će omogućiti organiziranje koncertnog ciklusa Panona organo 2024.
József (Josef, Joseph) Angster (Kácsfalu /Jagodnjak/, 7. VII. 1834. – Pécs /Pečuh/, 9. VI. 1918.), čuveni graditelj orgulja. Gradnju orgulja izučio je u domovini, a dulje se usavršavao u Parizu kod znamenitog orguljara Aristida Cavaillé-Colla. Godine 1867. vratio se u domovinu i u Pečuhu osnovao vlastitu radionicu koju su preuzeli njegovi sinovi Emil i Oskar.
Za vrijeme svog života sagradio je preko 960 orgulja koje se mogu pronaći u mnogim crkvama u Austriji, Češkoj, Mađarskoj, Poljskoj, Rimu (Italija), Rumunjskoj, Slovačkoj, Sloveniji, Hrvatskoj, Srbiji i Ukrajini.
Najveće su mu djelo orgulje u bazilici sv. Stjepana u Budimpešti (1905.). Sudjelovao je u gradnji orgulja za kelnski dvorac, crkvu Notre Dame u Parizu i crkvu Svetog Trojstva. Sagradio je 45 orgulja u Hrvatskoj (Međimurje, Podravina, Baranja, Slavonija), a među njima su najpoznatije one u kapeli dvorca Prandau-Normann u Valpovu (1875.), u Duboševici (oko 1890.), Prelogu (1896.) i Kotoribi (1902.).
Orgulje u Valpovu
U kapelici Sv. Trojstva valpovačkoga dvorca Prandau-Normann nalaze se izuzetno vrijedne mehaničke orgulje koje imaju 18 zvučnih registara na 2 manuala i pedalu, a sagradio ih je vrsni
orguljar Jozsef Angster 1876. godine. Njihov naručitelj, barun Gustav Hilleprand od Prandaua, tražio je da budu izrađene od najkvalitetnijih materijala, bez obzira na cijenu.
Organolog prof. Ladislav Šaban tvrdi za te orgulje da su skupocjen instrument iz radionice najpoznatijeg mađarskog graditelja, sposobne za koncertno sviranje i jedan od najvrjednijih spomenika kulture ove regije. Štoviše, na jednom je mjestu čak zapisao da su „izuzetno djelo osobite umjetničke vrijednosti koje je danas spomenik kulture najviše (međunarodne) kategorije i nedvojbeno stoji na prvom mjestu među spomeničkim orguljama Slavonije”.
2024. godine obilježava se 190. obljetnica Angsterova rođenja. Međunarodni interdisciplinarni umjetničko-znanstveni simpozij održat će se upravo u Valpovu u sklopu kojeg će 16.10.2024. biti upriličen i koncert na Angsterovim orguljama.

Tematske cjeline Simpozija:
1. J. Angster i suvremenici u graditeljstvu orgulja
2. Orguljska glazba
3. Orguljska akustika
4. Obrazovanje kao pokretač kulturne scene u dugom 19. stoljeću

Gosti predavači:
1. dr. rer. nat. Judit Angster, Fraunhofer IBP u Stuttgartu (Njemačka)
2. red. prof. dr. art. Ljerka Očić, Muzička akademija u Zagrebu Hrvatska)
3. prof. mr. art. Emin Armano, Muzička akademija u Zagrebu (Hrvatska)
4. dr. Libor Dudas, Longy School of Music of Bard college, (Boston, SAD )
5. dr.art. Ivan Bosnar, Syracuse University, Sentor School of Music, Syracus (NY, SAD)
6. Katarina Lamotte/ Javora, mag. mus. orguljašica crkve st. Vincet (orgulje Pellerin et Uys) Hendaye, (Francuska)
7. dr. sc. Eldina Lovaš, (Hrvatska)
8. dr. sc. Dinko Župan, viši znanstveni suradnik, Hrvatski institut za povijest (Hrvatska)
9. doc. dr. sc. Blanka Gigić Karl, dr. sc. Snježana Barić-Šelmić, Tea Kulaš, mag. mus. mag. musicol. (Hrvatska)
10. Goran Gregorian, mag. mus.(Hrvatska)
Radionica : Tea Kulaš

Organizatori / partneri :
Udruga Kreativna kulturna mreža
Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Centar za znanstveni rad u Vinkovcima
Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Hrvatska
Muzej Slavonije Osijek
Državni arhiv u Osijeku
Grad Valpovo
Muzej Valpovštine
Arhiv Baranjske županije Mađarskog nacionalnog arhiva u Pečuhu
Akademija za glasbo, Univerza v Ljubljana
Fraunhofer IBP in Stuttgart , Njemačka
Longy School of Music of Bard College, (Boston, SAD)
Syracuse University, Sentor School of Music, Syracuse (NY, SAD)
Les Orgues d’Urrugne-festi Orgues, Francuska
Amis des Orgues d’Hendaye, Francuska
University of Pecs, Faculty of Arts, Mađarska

Organizacijski odbor:
doc.dr.sc. Blanka Gigić Karl, predsjednica
dr.sc. Snježana Barić-Šelmić, tajnica
doc.dr.sc. Damir Šebo, član
doc.dr.sc. Branka Ban, članica
doc.dr.sc. Zdravko Drenjančević, član
dr.sc. Dražen Kušen, član
dr.sc. Marina Ban, članica
doc. art. Matija Fortuna, član
Zdenka Predrijevac, ing. građ., članica
Zvonko Barišić, dipl. iur., član
Tea Kulaš, mag. mus. mag. musicol, članica
mr.sc. Ivan Andrić, mag. mus., član
Davor Kelić, mag. mus., član
Josipa Leko, mag. mus., članica
Iva Šimun, Ivano Lukas Šelmić, Livija Kajfeš, studenti- članovi

Umjetničko-znanstveni i programski odbor:
dr.sc. Anica Bilić, znanstvena savjetnica u trajnom zvanju, Centar za znanstveni rad u Vinkovcima, predsjednica, Hrvatska
prof.dr.sc. Helena Sablić Tomić, akademkinja, Akademija za umjetnost I kulturu u Osijeku, Hrvatska
dr. rer. nat. Judith Angster Fraunhofer IBP u Stuttgartu, Njemačka
red. prof. dr. art. Ljerka Očić , Muzička akademija u Zagrebu, Hrvatska
prof.dr.sc. Vjera Katalinić, Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Hrvatska
prof. mr. art. Emin Armano (Hrvatska), Muzička akademija u Zagrebu, Hrvatska
red. prof. art. Sanja Drakulić, Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Hrvatska
izv. prof. dr. sc. Margareta Turkalj Podmanicki, Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Hrvatska
dr. sc. Dinko Župan, viši znanstveni savjetnik, Hrvatski institut za povijest, Podružnica za povijest Slavonije, Srijema i Baranje, Hrvatska
red. prof. art. Renata Bauer, Akademija za glasbo u Ljubljani, Slovenija
dr. art. Ivan Bosnar, Syracuse University, Setnor School of Music, Syracus, NY, SAD
dr. Libor Dudas ( SAD), Longy School of Music of Bard college, Boston, SAD
doc. dr. Šandor Balatoni, Fakultet umjetnosti Sveučilišta u Pečuhu, Mađarska
doc. dr. sc. Zoltan Gozsy, Arhiv Baranjske županije Mađarskog nacionalnog arhiva u Pečuhu, Mađarska
Katarina Lamotte (Javora), mag. art., Francuska
dr.sc. Željka Caparin Vučur, Austrija
mag. art. Kornelije Vizin, Muzička škola Subotica, Srbija

Bili smo u medijima:

https://www.valpovstina.info/index.php/vijesti/19279-zapoceo-medunarodni-simpozij-o-jozefu-angsteru

https://www.valpovstina.info/index.php/kultura/19269-umjetnicko-znanstveni-simpozij-o-graditelju-orgulja-jozefu-angsteru

https://www.hrv89.hr/vijesti/u-valpovu-odrzan-orguljaski-simpozij-i-izveden-koncert-na-angsterovim-orguljama

https://valpovo.hr/2024/10/16/otvoren-umjetnicko-znanstveni-simpozij

https://radio.hrt.hr/radio-osijek/kultura/carolija-orgulja-jozsefa-angstera-simpozij-u-valpovu-11809440

https://glas-slavonije.hr/regija/2024/10/19/galerija-zasvirale-angsterove-orgulje-iz-1902-godine-635539/#google_vignette